Smarta tjänster

2016 har varit ett spännande år för de allra flesta i tekniksvängen. Full fokus på spännande samarbeten och otroliga funktioner. Vi har outsourcat allt mer och nu finns det företag som inte generellt är typiska i sin bransch men ändå otroligt framgångsrika och populära. Jag tänker såklart på hotellverksamheten Air BnB som inte äger ett enda hotellrum, taxiverksamheten Uber som inte äger en enda taxibil och mediabolaget Facebook som inte säljer media.

Det är lätt att få det man vill ha idag, genom att bara gå igenom alla dessa fantastiska tjänster så kan du få hjälp med det mesta. Har du en fest som du ska anordna? Ja då kan du bara anlita en eventbyrå som www.perfectevent.se så fixar de det åt dig. Det är fantastiskt vad du kan göra med hjälp av en app, en webbplats och i vissa fall telefon. Har du en kravlista så löser sig det mesta.

Hur skapar man en sådan tjänst?

Det finns så många saker som man skulle kunna göra själv om man sitter på en idé och lite teknikkunnighet. Men det är inte alltid som dessa idéer får fäste. Det som slår mig är att de som skapat dessa framgångsrika tjänster egentligen inte skapat något nytt. Taxi och hotell har funnits i många år innan. Och är det någon som har ett behov egentligen av tjänsten eller hade det funkat ett tag till utan? Det slår mig att det egentligen handlar om att göra saker annorlunda och lite mer intressant. Enkelt är också ett ord som dyker upp. Varför hade vi behövt bokningstjänster som Booking om inte det var så att hotellen hade enkla funktioner på din webbplats för bokning och exempelvis var öppna med hotellrecensionerna. Konsumenten kräver mer idag och då måste marknaden svara, och det har den verkligen gjort.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *