Fördelar med att anlita

Som en uppföljning på mitt senaste blogginlägg så har jag fått en del respons på det, kanske främst från kollegorna men även via en och annan anonym läsare. Tänkte jag skulle ta upp den responsen och spinna vidare på samma ämne, event. Denna gång med fokus på hur man ska göra om man inte har orken och tiden att fixa själv, vilket många verkade reagera på. Vad gör man då?

Det handlar om att våga delegera
Som jag ser det så handlar det om att man antingen måste anlita personal som kan arbeta dedikerad med de här delarna, eller så kan man anlita en eventbyrå som löser biffen åt en. Ja, det är mer kostsamt än att själv sitta med verktyget – men ibland handlar det om att sätta rätt person på rätt plats.

Och om du då kan kombinera en nyanställning med ett eventverktyg så har du tummat lite på det ekonomiska också, medan en eventbyrå däremot troligen kommer att ge betydligt mer kvalitet i planeringen – tack vare sin erfarenhet och dedikering för ditt event.

Beror även på storleken på ditt företag
Själv har jag testat att anlita eventbyrå förr, och alltid varit nöjd med det arbetet. Det är först på senare år när jag börjat arbeta på mindre arbetsplatser som vi har fått skaffa oss budgeterande lösningar på sådant som tidigare fanns insprängd i marknadsbudgeten. Men jag har också varit med om företag där man projektanställer event managers för att arbeta just med sådant, och det ger givetvis goda resultat även det. Ett par projekt senare så har ju denna manager stenkoll på vad man behöver, vad som uppskattas inom ens målgrupp och så vidare.

Så som ett förtydligande på förra blogginlägget: Visst är det så att alla inte har den tiden och möjligheten att själv göra det, men för dom som har det så är det ett fantastiskt roligt arbete. Och annars, anlita för guds skull – svårare är det inte J

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *